خانه / مقالات / آموزش از پوشک گرفتن کودک

آموزش از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن برای کودک امری استرس‌زا محسوب می‌شود. بسیاری از کودکان در طی آموزش‌های والدین برای رفتن به دستشویی احساس می‌کنند تحت فشار قرار گرفته‌اند. آموزش استفاده از توالت به کودکتان نیازمند وقت و صبوری از جانب شما و همکاری و انگیزه از طرف اوست. بنابراین، وقتی می‌دانید مقاومت طبیعی کودک شما برای گرفتنش از پوشک زیاد است، از آموزش دستشویی رفتن به او بپرهیزید و تا زمانی که او نسبت به این اتفاق تازه و مهم پذیرا و مشتاق به نظر برسد صبر کنید. بهتر است در فضای دستشویی تغییراتی متناسب با روحیه کودک ایجاد نمایید. برای این کار می‌توانید از برچسب‌های کودکانه استفاده کنید یا چند اسباب بازی را در فضای دستشویی بگذارید. هم چنین لازم است که یک لگن مناسب سن کودک تهیه کنید تا فرزندتان مجبور نباشد از توالت مخصوص بزرگسالان استفاده نماید و به این خاطر دچار مشکل یا نگرانی شود.

آمادگی کودک را بسنجید

هیچ نفعی در تلاش برای شروع زود هنگام آموزش این مهارت وجود ندارد. تهدید، سرزنش و کتک زدن کودک به خاطر ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع و کثیف کردن خانه شرایط را بدتر کرده و نتیجه عکس دارد. وقتی والدین آموزش استفاده از توالت را خیلی زود شروع می‌کنند، احتمالاً فرایند آموزش طولانی‌تر خواهد شد. به عبارت دیگر، صرف نظر از اینکه کی آموزش را شروع می‌کنید، در هر صورت در زمان مشخصی به مقصد خود می‌رسید.

طبق نظر پزشکان برای آنکه کودک توالت رفتن را بیاموزد ابتدا باید مغز او تکامل یابد و سیستم عصبی مرکزی بتواند مثانه او را کنترل کند. وقتی هنوز مغز کامل نیست، کودک بدون اختیار ادرار می کند یعنی مثانه یا روده ها به محض پرشدن، خالی می شوند. به طور کلی  از 28 ماهگی به بعد، مغز تکامل پیدا می کند و می توانند ادرارشان را کنترل کنند.

نکات مهم از پوشک گرفتن کودک

بهترین فصل برای از پوشک گرفتن کودک فصل بهار و تابستان است .کودک را تشویق کنید اگر ادرار یا مدفوع دارد، بگوید و چند ساعت در روز او را باز بگذارید.

او را در این مدت در خانه حبس نکنید و بهتر است مواقعی که بیرون از خانه هستید بیشتر مراقب باشید و یادآوری کنید که در مواقع لازم به شما بگوید تا او را به توالت ببرید.

اگر از کودکتان خواستید روی صندلی توالت بنشیند، اما 10 دقیقه گذشت و او کاری نکرد او را از توالت بیرون ببرید. دعوا کردن و سرزنش کودک به خاطر اینکه نتوانسته در زمان مشخص شده کارش را انجام دهد باعث احساس فشار بر کودک شده و ممکن است در مقابل شما لجبازی بیشتری از خود نشان دهد.

برخی کودکان از مدفوع یا ادرارکردن می ترسند که برای حل این مشکل بهترین راه این است که به او توضیح دهید که این کار بدن او برای دفع مواد مضر است و برای سلامتی او مهم است.

روش های از پوشک گرفتن کودک

در ابتدا لازم است فواصل زمانی مشخصی را تعیین کرده و در این زمان‌ها کودک را به دستشویی ببرید.

برای کودکتان یک صندلی توالت کوچک بخرید و به او یاد دهید که هر زمان احساس نیاز کرد، روی آن بنشیند. می توانید این صندلی را در حمام، دستشویی یا اتاق خود کودک قرار دهید. به فرزندتان فرصت بدهید که به تصور استفاده از توالت عادت کند. برای شروع به او بفهمانید که این لگن فقط مال خودش است. می‌توانید با نوشتن نام کودک روی آن یا اجازه دادن به او برای تزیین آن با برچسب‌ها، آن را شخصی‌سازی کنید.

کودکان نمی‌توانند در مورد زمان دستشویی رفتن خود پیش بینی درستی داشته باشند. این توانایی را به تدریج در کودک ایجاد کنید. بین فواصل دستشویی رفتن و فعالیت‌هایی که برای او لذت بخش است، ارتباط ایجاد کنید. قبل از بیرون رفتن برای بازی کردن یا قبل از غذا خوردن و… از او بخواهید به دستشویی برود.

کودکان در 3 سالگی تقریبا کنترل ادرار و مدفوع را می آموزند اما باز هم کنترل این مساله طی شب کار آسانی نیست و بیشتر کودکان یا آنقدر هوشیار نیستند که خود را کنترل کنند یا توانایی برخاستن از خواب را ندارند. شب ها کودکتان را پوشک کنید و برای چند ماه عصرها که او را می خوابانید، مراقب کنترل ادرارش باشید.

داشتن صبر و حوصله از پارامترهای مهمِ از پوشک گرفتن کودک است. معمولا کودک بین 3 تا 6 ماه یاد می‌گیرد بدون کمک به توالت برود. عصبانی نشوید و براساس توانایی‌اش از او انتظار داشته باشید. اگر بعد از چند روز مقاومت کرد، دو سه روز به او زمان داده و دوباره آموزش را شروع کنید. از گفتن واژه‌های منفی مانند کثیف، نجس و… پرهیز کنید چرا که کودک احساس گناه می‌کند.

چه زمانی کودک را باز بگذارم؟

در روند از پوشک گرفتن کودک لازم است که در روزهای اول و در فواصل دستشویی بردن، او را پوشک کنید. این کار به فرزندتان می‌آموزد که تنها زمانی که پوشک ندارد باید برای دستشویی کردن اقدام کند. با گذر چند روز و آشنا شدن کودک با این روند، دیگر می‌توانید تنها هنگام شب یا در حین خواب او را پوشک کنید معمولا بچه‌ها حدود 3 تا 6 ماه بعد از پوشک نشدن در روز، می‌توانند مثانه خود را در شب کنترل کنند. اگر در طول هفته، دوبار یا کمتر خود را خیس کرد، به تدریج می‌توانید پوشک شبانه او را هم حذف کنید. توجه داشته باشید که هر کودک سرعت پیشرفت خود را دارد. برخی کودکان سریع‌تر و برخی دیگر ممکن است دیرتر به این موضوع پاسخ دهند.

برای آموختن پاکیزگی باید کودک را تشویق کرد. تشویق های زبانی مثل گفتن  “تو بزرگ شده ای” در کنار تشویق های عملی! مثلا هر بار که کودکتان ادرار یا مدفوعش را کنترل کرد، به او امتیاز بدهید و بعد از اینکه امتیازش به حد خوبی رسید برایش هدیه بخرید.

در طول زمانی که قرار است پاکیزگی را به فرزندتان آموزش دهید، از پوشک های شورتی استفاده کنید تا هم مطمئن باشید همه جا را کثیف نمی کند هم بتواند در صورت تمایل فورا آن را درآورد.

n 4.1/5

دیدگاهتان را بنویسید

X
X